Ihan ekana pieni mainos: tein blogille oman Facebook-sivun, tervetuloa tykkäämään! Ja Facebook-inhoajien ei kannata pelästyä: pelkästään tämän takia ei todellakaan kannata liittyä Facebookiin, sitä paitsi tuolla sivulla voi käydä myös vaikkei itse olisi Facebookissa.
Tämän päivän retkikohteena oli Kirjalöytö Outlet Forssassa. Tapahtuma on saanut mukavasti mediahuomiota, minä taisin kuulla tästä ensi kertaa Ylen uutisoinnin kautta. Tapahtumalla on myös Youtubessa oma esittelyvideo. Lyhyesti: forssalainen kirjakauppias Keijo Koskimies organisoi kustantamojen varastokirjat outlet-myyntiin. Varastokirjat ovat olleet menossa joko alemyyntiin tai makuloitavaksi, mikä tarkoittaa siis kirjan tuhoamista. En tiedä miten makulointi tapahtuu, tungetaanko kirjojen sivut silppuriin ja kannet kartonkikeräykseen, vai?
Joten Kirjalöytö Outlet on paitsi myymistä, myös kirjojen iän pidentämistä, ja sehän on hyvä juttu. Pienen bloggaajaiskuryhmän voimin lähdimme katsastamaan tapahtuman tarjonnan. Jori ehti jo käynnistä kertoa, kenties Arjakin raportoi? Odotukseni olivat ehtineet nousta jo muutaman muun blogin raporttien vuoksi. Ainakin Sanna, Riina, Tuulia ja Mari ovat myös raidanneet Kutomon.
Komeita punatiilimaisemia kelpasi ihastella. Sisätilat olivat karut, mutta eihän täällä ollutkaan tarkoitus hifistellä, kirjapinot ovat tarjolla vain kuukauden, joten toiveena varmasti on, että ostaminen on tehokasta ja pinojen pitäisi huveta nopeasti. Ensin luulin, että numerolaput merkkaavat jonkinlaista osastojakoa, mutta hetken päästä tajusin että numero näyttää kirjapinon hinnan. Niinpä olikin helppo suunnistaa joko halvimpien hintojen mukaan tai kiertää paikka järjestelmällisesti rivi riviltä. Vaikka paikalla oli runsaasti väkeä, oli tila niin avara ja käytävät niin leveät, että kirjamessumaista ahtaan paikan kammoa ei päässyt syntymään.
Koko hallin kiertämiseen hurahti noin puolentoista tunnin verran aikaa. Tarjolla olisi ollut ostoskärryjä, mutta tyydyin ostoskoriin ja yritin olla maltillinen. Unohduin kyllä aika monta kertaa selaamaan kiinnostavia kirjoja, joten tarjonnan puolesta aikaa olisi voinut mennä vaikka kuinka paljon enemmänkin.
Pakko myöntää, että tarjonta ylitti odotukseni. Valikoimat olivat todella laajat: oli scifiä, fantasiaa, sarjakuvia, keittokirjoja, tietokirjoja, itsehoito-oppaita, "hömppäaskartelukirjoja", lastenkirjoja ja tietysti kaunokirjallisuutta. Kuvassa näkyvä Philip K. Dickiä ja Ursula K. Le Guinia tarjonnut scifi-valikoima oli neljän euron pinossa. Hintahaarukka oli laaja: paljon oli 1-2 euron hintaisia kirjoja, mutta esimerkiksi viime syksyn "laatu-uutuudet" olivat normaalihintaisia, Finlandian voittanut Rosa Liksomin Hytti nro 6 taisi olla 25 euron hintainen. Jotkut järeät tietokirjat olivat 30-40 euron hintaisia.
Uskallan siis väittää, että Kutomosta löytyy jokaiselle jotain. Voi keskittyä valkkaamaan halpispinojen kiinnostavimmat, tai sitten bongailla harvinaisempia kirjoja, joista kannattaa maksaa useampi kymppi, tai mikä ettei ostaa myös niitä normaalihintoisia kirjoja. Yksittäisenä vinkkinä voin suositella XIII-sarjan kaikkien osien hankkimista yhden euron hintaan, paitsi viimeisin, kovakantisena ilmestynyt osa oli kahden euron pinossa. XIII-sarjaa ei enää suomenneta, mutta ensimmäiset yhdeksän osaa pitävät sisällään useita alijuonia ja alkuja ja loppuja, joten XIII-suomennokset ovat kyllä lukemisen arvoisia. Samoin Blacksad-sarjan osat 2-4 olivat tarjolla seitsemän euron hintaan per kipale.
Kirjapinoissa oli välillä jonkinlainen genrelogiikka, mutta ei aina.
Esimerkiksi lastenkirjojen joukkoon oli lajiteltu joitakin aikuisten
sarjakuvia tai kuvakirjoja, kuten Aapo Rapin Kuningas Toffee, joka
on kyllä jotain aivan muuta kuin leikki-ikäisten katselukirjat. Tämähän tuntuu olevan melko yleinen erhe - jotkut
luokittelevat kaikki sarjakuvat lastenkirjoiksi. Mikään systemaattinen
virhe tämä ei tosin ollut, sillä aikuisten kirjojen joukosta löytyi
runsaasti sarjakuvia, muun muassa Aapo Rapin Meti.
Minä ostin itselleni kirjoja 19:llä eurolla. Merkitsen tähän kirjojen kustantajan ja painovuoden, niin näkee vähän minkä ikäistä tavaraa on tarjolla.
Jussi Valtonen: Vesiseinä. Like 2006, 1 eur.
Valtosen nimi on jäänyt mieleen blogikehujen vuoksi. Yhden Valtosen olen jo ehtinyt lainaamaan kirjastosta, mutta kun bongasin muiden Forssa-raporteista että Vesiseinä on tarjolla eurolla, piti käydä etsimässä oikea pino ja napata aarre parempaan talteen.
François Rabelais: Pantagruelin kolmas kirja. WSOY 2009, 5 eur.
Tämä nyt oli vaan jotenkin pakko ottaa siitä viitosen pinosta. Olen lukenut kouluikäisenä varhaisemman Rabelais-suomennoksen Pantagruel, Dipsodien kuningas. Teimme siitä ystäväni kanssa unohtumattoman esitelmän äidinkielen tunnilla.
Virginie Despentes: Teen spirit. Like 2005, 1 eur.
Olen nähnyt Despentesin kirjaan perustuvan elokuvan Pane mua ja roisi meininki jäi mieleen. Ajattelin että tämä sopii pitkäaikaisiin aikomuksiini koettaa panostaa käännöskirjoihin, jotka on käännetty muusta kielestä kuin englannista. Vähän heikossa hapessa suunnitelman toteuttaminen on ollut, mutta saahan sitä meinata...
Guy Delisle: Pjongjang. WSOY 2009, 3 eur.
Koska tykkäsin Delislen Shenzhenistä ja koska Pjongjangia on kehuttu, onhan Delisle noussut viime aikoina laajaan blogisuosioon.
Tom Hodgkinson & Dan Kieran: Joutilaita iloja. Basam Books 2010, 6 eur.
En yleensä sorru tällaiden "elämäntaito-oppaiden" osteluun, mutta tämä jotenkin osui ja yleisömassa taisi tartuttaa lievän ostohysterian kaikesta huolimatta. Ehkäpä Joutilaita iloja antaa ajatuksia elämänrytmiin liittyviin pohdintoihin.
Anne Wilson: Munakkaita, ohukaisia ja vohveleita. H.F. Ullman 2007, 2 eur.
Toinen vähän kyseenalainen heräteostos, perusteena se, että munakkaita tulee syötyä arjessa aika usein, joten aiheeseen liittyvät reseptit kiinnostavat. Yritän olla hamstraamatta keittokirjoja, koska harvoin niitä tulee kokeiltua kovin laajasti, mutta tämä on niin ohut lipare ettei ainakaan vie liikaa tilaa vaikkei tulisikaan käytettyä.
Kimmo Taskinen: Herra ja moukka. Arktinen Banaani 2001, 1 eur.
Olen pitänyt Kimmo Taskisen sarjakuvista, joissa sovitetaan kaunokirjallisuutta sarjakuvamuotoon. Euron hinnan vuoksi Herran ja moukan koriin nappaamista ei tarvinnut empiä.
Tämän päivän retkikohteena oli Kirjalöytö Outlet Forssassa. Tapahtuma on saanut mukavasti mediahuomiota, minä taisin kuulla tästä ensi kertaa Ylen uutisoinnin kautta. Tapahtumalla on myös Youtubessa oma esittelyvideo. Lyhyesti: forssalainen kirjakauppias Keijo Koskimies organisoi kustantamojen varastokirjat outlet-myyntiin. Varastokirjat ovat olleet menossa joko alemyyntiin tai makuloitavaksi, mikä tarkoittaa siis kirjan tuhoamista. En tiedä miten makulointi tapahtuu, tungetaanko kirjojen sivut silppuriin ja kannet kartonkikeräykseen, vai?
Joten Kirjalöytö Outlet on paitsi myymistä, myös kirjojen iän pidentämistä, ja sehän on hyvä juttu. Pienen bloggaajaiskuryhmän voimin lähdimme katsastamaan tapahtuman tarjonnan. Jori ehti jo käynnistä kertoa, kenties Arjakin raportoi? Odotukseni olivat ehtineet nousta jo muutaman muun blogin raporttien vuoksi. Ainakin Sanna, Riina, Tuulia ja Mari ovat myös raidanneet Kutomon.
Komeita punatiilimaisemia kelpasi ihastella. Sisätilat olivat karut, mutta eihän täällä ollutkaan tarkoitus hifistellä, kirjapinot ovat tarjolla vain kuukauden, joten toiveena varmasti on, että ostaminen on tehokasta ja pinojen pitäisi huveta nopeasti. Ensin luulin, että numerolaput merkkaavat jonkinlaista osastojakoa, mutta hetken päästä tajusin että numero näyttää kirjapinon hinnan. Niinpä olikin helppo suunnistaa joko halvimpien hintojen mukaan tai kiertää paikka järjestelmällisesti rivi riviltä. Vaikka paikalla oli runsaasti väkeä, oli tila niin avara ja käytävät niin leveät, että kirjamessumaista ahtaan paikan kammoa ei päässyt syntymään.
Koko hallin kiertämiseen hurahti noin puolentoista tunnin verran aikaa. Tarjolla olisi ollut ostoskärryjä, mutta tyydyin ostoskoriin ja yritin olla maltillinen. Unohduin kyllä aika monta kertaa selaamaan kiinnostavia kirjoja, joten tarjonnan puolesta aikaa olisi voinut mennä vaikka kuinka paljon enemmänkin.
Pakko myöntää, että tarjonta ylitti odotukseni. Valikoimat olivat todella laajat: oli scifiä, fantasiaa, sarjakuvia, keittokirjoja, tietokirjoja, itsehoito-oppaita, "hömppäaskartelukirjoja", lastenkirjoja ja tietysti kaunokirjallisuutta. Kuvassa näkyvä Philip K. Dickiä ja Ursula K. Le Guinia tarjonnut scifi-valikoima oli neljän euron pinossa. Hintahaarukka oli laaja: paljon oli 1-2 euron hintaisia kirjoja, mutta esimerkiksi viime syksyn "laatu-uutuudet" olivat normaalihintaisia, Finlandian voittanut Rosa Liksomin Hytti nro 6 taisi olla 25 euron hintainen. Jotkut järeät tietokirjat olivat 30-40 euron hintaisia.
Uskallan siis väittää, että Kutomosta löytyy jokaiselle jotain. Voi keskittyä valkkaamaan halpispinojen kiinnostavimmat, tai sitten bongailla harvinaisempia kirjoja, joista kannattaa maksaa useampi kymppi, tai mikä ettei ostaa myös niitä normaalihintoisia kirjoja. Yksittäisenä vinkkinä voin suositella XIII-sarjan kaikkien osien hankkimista yhden euron hintaan, paitsi viimeisin, kovakantisena ilmestynyt osa oli kahden euron pinossa. XIII-sarjaa ei enää suomenneta, mutta ensimmäiset yhdeksän osaa pitävät sisällään useita alijuonia ja alkuja ja loppuja, joten XIII-suomennokset ovat kyllä lukemisen arvoisia. Samoin Blacksad-sarjan osat 2-4 olivat tarjolla seitsemän euron hintaan per kipale.
| Kolmen kävijän kirjasaaliit. |
Minä ostin itselleni kirjoja 19:llä eurolla. Merkitsen tähän kirjojen kustantajan ja painovuoden, niin näkee vähän minkä ikäistä tavaraa on tarjolla.
Jussi Valtonen: Vesiseinä. Like 2006, 1 eur.
Valtosen nimi on jäänyt mieleen blogikehujen vuoksi. Yhden Valtosen olen jo ehtinyt lainaamaan kirjastosta, mutta kun bongasin muiden Forssa-raporteista että Vesiseinä on tarjolla eurolla, piti käydä etsimässä oikea pino ja napata aarre parempaan talteen.
François Rabelais: Pantagruelin kolmas kirja. WSOY 2009, 5 eur.
Tämä nyt oli vaan jotenkin pakko ottaa siitä viitosen pinosta. Olen lukenut kouluikäisenä varhaisemman Rabelais-suomennoksen Pantagruel, Dipsodien kuningas. Teimme siitä ystäväni kanssa unohtumattoman esitelmän äidinkielen tunnilla.
Virginie Despentes: Teen spirit. Like 2005, 1 eur.
Olen nähnyt Despentesin kirjaan perustuvan elokuvan Pane mua ja roisi meininki jäi mieleen. Ajattelin että tämä sopii pitkäaikaisiin aikomuksiini koettaa panostaa käännöskirjoihin, jotka on käännetty muusta kielestä kuin englannista. Vähän heikossa hapessa suunnitelman toteuttaminen on ollut, mutta saahan sitä meinata...
Guy Delisle: Pjongjang. WSOY 2009, 3 eur.
Koska tykkäsin Delislen Shenzhenistä ja koska Pjongjangia on kehuttu, onhan Delisle noussut viime aikoina laajaan blogisuosioon.
Tom Hodgkinson & Dan Kieran: Joutilaita iloja. Basam Books 2010, 6 eur.
En yleensä sorru tällaiden "elämäntaito-oppaiden" osteluun, mutta tämä jotenkin osui ja yleisömassa taisi tartuttaa lievän ostohysterian kaikesta huolimatta. Ehkäpä Joutilaita iloja antaa ajatuksia elämänrytmiin liittyviin pohdintoihin.
Anne Wilson: Munakkaita, ohukaisia ja vohveleita. H.F. Ullman 2007, 2 eur.
Toinen vähän kyseenalainen heräteostos, perusteena se, että munakkaita tulee syötyä arjessa aika usein, joten aiheeseen liittyvät reseptit kiinnostavat. Yritän olla hamstraamatta keittokirjoja, koska harvoin niitä tulee kokeiltua kovin laajasti, mutta tämä on niin ohut lipare ettei ainakaan vie liikaa tilaa vaikkei tulisikaan käytettyä.
Kimmo Taskinen: Herra ja moukka. Arktinen Banaani 2001, 1 eur.
Olen pitänyt Kimmo Taskisen sarjakuvista, joissa sovitetaan kaunokirjallisuutta sarjakuvamuotoon. Euron hinnan vuoksi Herran ja moukan koriin nappaamista ei tarvinnut empiä.











