E-kirjoihin kohdistuu edelleen melko paljon ennakkoluuloja, vaikka maailmalla e-lukeminen on yleistynyt kovaa vauhtia ja Suomessakin pikku hiljaa yhä useampi lukee kirjoja ja lehtiä lukulaitteelta tai tabletilta. Sarjakuvien lukeminen sähköisenä taas on siinä mielessä yleistä, että todella moni lukee vaikkapa
Fingerporin useammin netistä kuin paperilta. Myös pitkiä sarjakuvia voi mainiosti lukea ruudulta, kun välineet ovat kohdallaan. Tämän huomaa siitäkin, että sarjakuvia piratoidaan aika paljon – piraattisivustoilla leviää luvattomia sähköisiä kopioita sarjakuvista.
Esittelen tässä postauksessa sarjakuvan sähköistä lukemista
Fables vol. 1:n kautta. Olen lukenut
Fablesia paperilta, mutta joskus viime talvena silmiini osui Amazonin tarjous sarjan avausosasta. Kindle-versiona
Legends in Exile maksoi alle pari dollaria. Kokeilumielessä ostin
Legends in Exilen Kindleeni, vaikka julkaisu löytyy paperisena omasta hyllystäni.
Maaliskuussa talouteemme hankittiin tabletti, sillä siirsimme
Helsingin Sanomien tilauksen osittain sähköiseksi. Arkisin luen Hesarin tabletilta, viikonloppuisin saamme paperilehden liitteineen. Samsung Galaxy Tab 3 -tablettiin pystyi lataamaan Kindle-sovelluksen, eli voin lukea Kindleen ostamiani kirjoja myös tabletilta. Sovelluksen asentaminen pyki hieman, mutta tarpeeksi kokeiltuani sovellus lähti kuitenkin toimimaan ja pääsin kokeilemaan
Legends in Exilea tabletilta.
 |
| Kindle Touch 3G. Panel View näyttää yhden ruudun kerrallaan. |
Kuvista näkee, mitä eroa sarjakuvalla on tabletilta ja lukulaitteelta luettuna. Koska Kindle Touch 3G:ssä ei ole värinäyttöä, pitää värillinen sarjakuva lukea harmaan sävyissä. Lisäksi Kindle on niin pienikokoinen, että A4-koossa julkaistun sarjakuvan koko sivu pienenee todella paljon. Lukeminen onnistuu tihrustamalla, mutta mitenkään onnistuneena lukukokemusta ei voi pitää. Poikkeus on Kindlestä löytyvä Panel View -tila, jonka avulla sarjakuvaa voi lukea ruutu kerrallaan. Tämä oli omalla tavallaan jännittävä lukukokemus – ihan kuin olisi katsonut hieman nykivää animaatioelokuvaa, kun selasi sarjakuvaa ruutu kerrallaan. Panel View tosin toimi parhaiten pienten ruutujen kohdalla, sillä ne ruudut, jotka olivat koko sivun tai jopa koko aukeaman kokoisia, jäivät näytön pienuuden vuoksi liian epäselviksi. Youtubesta löytyy
demovideo, jossa testataan Panel View -näkymää.
 |
| Samsung Galaxy Tab 3. |
Tabletilta sarjakuvan lukeminen taas oli miellyttävää. Tietyissä asioissa tabletilta lukeminen voitti perinteisen paperialbumin lukemisen, kun taas joissakin asioissa paperijulkaisu on parempi. Ehdoton hyvä puoli oli se, että tablettia ei tarvitse varoa samalla tavalla kuin paperialbumia. Jos vaikkapa mähmää likaisilla käsillä tahran paperijulkaisuun, saattaa sivu mennä pysyvästi pilalle. Koirankorville luetut ja repaleiset kirjat voivat olla ihan söpöjä, mutta sarjakuvaa lukiessa julkaisun on syytä olla fyysisesti kunnossa, jotta lukukokemus ei mene pilalle tahrojen, repeämien tai taitosten vuoksi. Luen rakkaita sarjakuviani välillä jopa hieman ylivarovaisesti, esimerkiksi vältän painamasta albumia auki liian lujaa, ettei selkämys murru. Pitelen albumia varovasti reunoista, ettei sormista jää jälkiä tai kosteutta keskelle sivua. Tablettia käyttäessä tällaisella ei ole väliä, koska näytön voi kätevästi pyyhkiä puhtaaksi.
Sähköisessä sarjakuvassa ei myöskään ole ongelmia painojäljen kanssa. Sähköisessä julkaisussa värintoisto on kirkasta ja kaunista, kun julkaisun ei tarvitse kiertää painokoneen kautta. Melkein tekisi mieli ostaa lisääkin
Fablesia tablettiin, mutta en taida viitsiä ilman tosi edullisia erikoistarjouksia, kun olen koko sarjan kuitenkin kerännyt omaan hyllyyn paperisena.
Miinusta taas tulee siitä, että tabletti on melko painava, joten sen kannattelu käsissä on paljon raskaampaa kuin paperijulkaisun tai Kindlen. Kindle on erittäin kevyt ja miellyttävä pidellä, mutta tablettia melkein kannattaisi lukea vain istualtaan siten, että tabletti on pöydällä. Lisäksi onnistuin vähän väliä sörkkimään vääriä nappuloita, kun pitelin tablettia pystyasennossa. Ruudulle pomppiva ”search is not available” tai näkymän vaihtuminen johonkin toiseen näkymään häiritsi ikävästi lukemista. Kindle-sovellus ei myöskään osannut kääntää sivunäkymää vaakasuuntaan, vaikka tämä olisi ollut tarpeen silloin, kun tarinassa oli koko aukeaman levyinen ruutu. Pystynäkymässä tällainen iso vaakaruutu jäi turhan pieneksi ja epäselväksi.
Silti tabletilta lukeminen oli sen verran miellyttävää, että luulen ostavani jatkossa joitakin sarjakuvia vain sähköisessä muodossa. Ostoperustetta puoltaa myös sama syy kuin e-kirjojen kohdalla: ei tarvitse miettiä, mahtuvatko ostokset hyllyihin, kun ne säilyvät sähköisessä muodossa tallessa.