tiistai 1. lokakuuta 2013

Vuosi valejuoniselostuksia

Tasan vuosi sitten joukko kirjabloggaajia julkaisi vääristeltyjä juoniselostuksia klassikkokirjoista. Kirjalistaan voi tutustua bloggaajien yhteisestä tiedotteesta. Minun improvisoidun versioni Seitsemästä veljeksestä voi lukea täältä.

Vanhanaikainen ja tylsä kirja? No ei vaiskaan. Julkaisuvapaa kuva Wikimediasta.
Haluan palata tempaukseen näin vuosipäivänä, sillä asia ei ole menettänyt ajankohtaisuuttaan tippaakaan. Seuraan blogin kävijätilastoja Google Analytics -työkalulla ja sieltähän näkee, että kuluneen vuoden aikana (1.10.12 - 30.9.13 välisenä aikana) valejuoniselostukseni on ollut blogini ylivoimaisesti luetuin juttu.

Sinänsä tämä ei ole ihme, sillä yksinomaan hakusanayhdistelmällä "seitsemän veljestä juoni" on blogiini tultu tällä aikavälillä 442 kertaa, siis useammin kuin kerran päivässä. Kymmenen suosituimman hakutermin joukkoon mahtuu myös "seitsemän veljestä tiivistelmä".

Nämäkin löytyvät hakusanatilastoista:
  • seitsemän veljestä lukupäiväkirja
  • aleksis kivi seitsemän veljestä tiivistelmä
  • seitsemän veljestä juonitiivistelmä
  • lukupäiväkirja seitsemän veljestä
  • seitsemän veljestä analyysi
  • seitsemän veljestä arvostelu
  • seitsemän veljestä kieli
  • seitsemän veljestä essee
  • seitsemän veljestä sivumäärä
  • seitsemän veljestä referaatti
  • seitsemän veljestä esitelmä
  • seitsemän veljestä katkelma
  • seitsemän veljestä miljöö
  • seitsemän veljestä henkilöt 
  • seitsemän veljestä juonikaavio
Kiinnostavaa on sekin, että kun katson tilastoja 1.6.-31.7.2013 väliseltä ajalta, on ensimmäinen Seitsemään veljekseen liittyvä hakusana vasta sijalla 50.

Kun kirjoitin valejuoniselostustani, yritin laittaa mukaan sellaisia aineksia, jotka auttaisivat vähäiselläkin yleissivistyksellä varustettua lukijaa huomaamaan, että juoniselostus on epäuskottava. Näköjään joidenkin kohdalla sepustus on silti mennyt heittämällä läpi. Kaksikin anonyymiä opettajaa on kommentoinut tekstiä:

Mun oppilaani esitti tämän kyseisen tekstin omanaan, kun tehtävänä oli tehdä tutkielma jostakin suomalaisesta kirjailijasta ja kirjailijan parista teoksesta... (22.5.13)

Kiitos Salla, tarjosit ihanan näkökulman veljeksiin. Opiskelijani oli myös niin tykästynyt tekstiisi, että tarjosi sitä minulle omanaan. (25.9.13)

Kopiointiasioita käsitelleeseen Marimekko-kirjoitukseeni kaksi kommentoijaa kertoi, etteivät he pitäneet valejuoniselostusten ideasta. Mietin tätä palautetta, mutta itse olen kuitenkin edelleen tyytyväinen tempaukseen. Google Analyticsin kävijätilastojen perusteella rohkenen itse tulkita, että valmiiden vastausten etsiminen netistä tuntuu olevan koululaisten keskuudessa kovin suosittua. Jos valejuoniselostukset ovat herättäneet yhdenkin opettajan tämän ongelman laajuuteen ja auttaneet häntä kiinnittämään asiaan enemmän huomiota, hyvä juttu. Vielä parempaa, jos kouluissa keskustellaan edes himpan verran enemmän lähdekritiikistä, kopioinnista, tekijänoikeuksista, omasta kirjoittamisesta... On jo työelämänkin kannalta olennainen taito osata pohtia lukemaansa ja kirjoittaa omat ajatuksensa omin sanoin.

12 kommenttia:

  1. Mielenkiintoista. Jos kaksi opettajaa kommentoikin asiasta, kuinkahan monta muuta tapausta oli, joista kommenttia ei jätetty?

    VastaaPoista
  2. On niitä ilmoittamattomiakin luultavasti joku, ainakin pari kirjoittajaa on löytänyt noista google-hakusanoista myös pätkiä omasta valekirja-arviostaan tai hakusanayhdistelmiä jotka vihjaavat että opettaja on käynyt hakemassa viitteitä kummallisen kuuloiseen esitelmään...

    Oma valejuoneni Tanssi yli hautojen ei ole kai missään joukkoluennan kohteena niinkuin Seitsemän veljestä mutta kyllä minäkin seurannasta olen löytänyt useamman variaation "tanssi yli hautojen juoni" hakusanoista. Ja toki hakuja ihan vaan kirjan nimellä joista moni on luultavasti ihan rehellisillä mielillä liikkeellä ja heille toivottavasti arvion lukeminen on tuonut hetken huvitusta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meidän olisi pitänyt lukea Tanssi yli hautojen muistaakseni yhdeksännellä luokalla, en lukenut. Mutta siitä on jo aikaa hurjasti aikaa.

      Poista
  3. Minustakin tämä tempaus oli tarpeellinen ja hauska. Eivät koululaiset ole mitään idiootteja, joille voi sen takia suoda oikeuden kopioida toisten tekstejä netistä ja esittää niitä ominaan tmv. Kyllä on mediakasvatuksessakin (jos sitä on) jotain pielessä, jos ei sellaista tajuta.

    En itsekään lukenut kaikkia koulun pakkopullakirjoja teininä, vaan selasin sieltä täältä ja luin takakannen. Ja yritin udella kavereilta jne. Jos olisi ollut netti, olisin varmaan etsinyt netistä. Sellainen olin. Mutta tyhmä en ollut. Olin laiska.

    Yritän sanoa, että minun on vaikea uskoa, että syy juonipaljastusten ja kokonaisten "arvioiden" kopsaamiseen netistä tuskin johtuu siitä, että on "heikkolahjainen". Tai jos onkin, niin korkeintaan mediakriittisyydessä. Kyllähän yläasteikäiset kaiketi lukea osaavat - jos viitsivät.

    Se, miten mahdollisia plagiointeja koulussa käsitellään, onkin sitten eri asia. En minäkään kannata nolaamista esim. luokan edessä. Sen sijaan kahdenkeskistä keskustelua opettajan ja oppilaan välillä kylläkin.

    VastaaPoista
  4. Plagiointionglma on ainakin lukioissa niin iso, että sitä varten on täytynyt laatia erillisiä sääntöjä. Opettaja toki varsin helposti löytää plagiaatin lähteen, mutta kysehän onkin siitä, mitä nuoret oppivat työnteon moraalista, oikeudesta toisen työhön ja toisen tekemän työn arvosta. Plagiointia käsitellään varsin paljon ainakin äidinkielen 2. kurssilla, mutta varmasti myös muissa aineissa.

    Opettajana minua väsyttää suuresti istua lukiolaisten kirjatöitä lukiessani tietokoneen ääressä googlaamassa. Mutta sitä täytyy nykyään tehdä jatkuvasti. Toisaalta on ollut pakko siirtyä vanhanaikaisiin kirjoitamisen tapoihin, jos mielii saada opiskelijat lukemaan: koulussa koeluontoisesti tehtävävät esseet. Sehän sotii sitä käytäntöä vastaan, mitä kohti ollaan menossa, sähköisiä ylioppilaskirjoituksia.

    VastaaPoista
  5. Minusta nämä sivumäärä haut, joita minullekin tulee on todella lyhytnäköisiä, sehän riippuu painoksesta eli samasta kirjasta voi olla useita eri sivumääriä.

    VastaaPoista
  6. Minusta on mahtavaa, että tämä tempaus tehtiin, ja soisin lisääkin valejuoniselostuksia kehiin. Äikänmaikkana (yläasteella) työskennellessäni huomasin kyllä, jos jokin teksti oli käyty varastamassa netistä, jolloin pistin oppilaat sitten oikein valvonnan alla lukupuuhiin tms. Lukiossa on varmasti vaativampaa ja aikaavievempää olla koko ajan varpaillaan - ja tosiaan kertoo jotakin oppilaiden työnteon moraalista. Kiva, että olet saanut äikänmaikoilta oikein palautetta :)

    VastaaPoista
  7. Mutta, mutta ... ajatelkaapas, saako tällaiset pedagogiset keinot vastahakoisen oppilaan rakastamaan kirjallisuutta. Väittäisin, etteivät saa. Monelta on liikunnanilo viety koulussa vääränlaisella ohjannalla. Ei kait äidinkielessä toimita samoin!
    Itse olin kielten, lähinnä englannin sekä ET:n opettaja, mutta olen sijaistanut jonkin verran myös äidinkielen tunteja. Se on mielestäni ihana aine, koulussa lempiaineeni 50 - 60 -luvulla.
    Miten tällainen tempaus on hauska ja kenelle se on hauska? Jos pitää tätä tempausta huonona keinona kasvattaa mediakriittisyyttä, niin eihän se tarkoita, että hyväksyy kopioinnin. Kyllä opettajat ovat tällaisia asioita käsitelleet ja ratkoneet iät ja ajat ilman bloggareiden tempaustakin, joka kyllä osoitti mielestäni huonoa makua.

    VastaaPoista
  8. Kiitos kaikille kommenteistanne! Mukavaa oli saada useita opettajanäkökulmiakin mukaan. :)

    VastaaPoista
  9. Veikkaan, että kirjallisuusorientoituneen blogiyhteisön tempaus viihdytti ennen kaikkea kirjoittajia. Toiseksi, sitä on pitänyt hauskana myös moni satunnainen lukuharrastaja, joihin itsekin lukeudun. En siis näkisi valejuoniselostuksia minään demonisena kannanottona äidinkielen opetusmenetelmiä kohtaan, vaan, noh - valejuoniselostuksina.

    Sivuosaan on noussut kysymys plagioinnista. Näin yliopistolaisen vinkkelistä toivoisin, että kopiointia opittaisiin välttämään jo ennen maisteriputkea. Ääneen puhuminen on parempi keino vaikuttaa mahdollisiin ongelmiin kuin maton alle lakaiseminen. Siksi oli mielenkiintoista kuulla luvut tarinan takana :)

    VastaaPoista
  10. Voi olla, että minulla on jyrkät mielipiteet, mutta kannatan ehdottomasti valejuonitempausta. Kova kommenttini laiskoille lukijoille on: Siperia opettaa! Jos oppilas on tosiaan niin laiska, ettei edes yhtä kirjaa jaksa lukea ja kopioi kaiken netistä, niin kyllä saa maksaa teoistaan.

    Eivätkö oppilaat/opiskelijat tajua, kuinka lyhytnäköistä toimintaa kopiointi on? Viimeistään ylioppilaskirjoituksissa luulisi tajuavan, että omaakin ilmaisua tarvitaan.

    Äskeistä kirjoittaessani aloin miettiä, olenko itsekään moraalisesti huipputasoa. Onko minulla varaa arvostella muita? Tosiasia on, että en ole itsekään puhdas pulmunen, mutta äidinkieli ja kirjallisuus ovat minulle tavallaan pyhiä asioita, joten uskallan vaatia rehellisyyttä tässä asioissa.

    Tiedoksi: en ole opettaja (mikä varmaan ilahduttaa monia)

    VastaaPoista
  11. Hyviä kommentteja teillä, kiitos! :)

    VastaaPoista