Amman lukuhetkessä keskusteltiin jokin aika sitten kirjabloggaamisen ammattimaisuudesta. Lähes kaikki keskustelijat taisivat julistautua amatööreiksi. Minustakin ammattimainen bloggaaminen tarkoittaa sitä, että saa blogista niin paljon palkkaa, ettei tarvitse muita tulonlähteitä. Käsittääkseni kukaan suomalainen kirjabloggaaja ei tässä tilanteessa ole.
Jos taas tarkastelee sitä, oppiiko blogatessa taitoja, joista on hyötyä omassa varsinaisessa ammatissa, on tilanne toinen. Minulla ja monella muulla on kokemuksia siitä, että blogiharrastus on antanut kykyjä ja valmiuksia työelämän tehtäviin. Listaan omalla kohdallani ainakin nämä hyödyt: kirjoitustaidon hioutuminen, oikoluku- ja editointikyvyn kehittyminen, kuvaamisen ja kuvankäsittelyn perusteet, verkkonäkyvyyden keinojen tuntemisen oppiminen, kävijäseurantatyökalujen käyttökokemus, erilaisten sosiaalisen median työkalujen kokeilu ja opettelu ja nyt viimeisimpänä Google-mainostuksen harjoittelu.
Ammatillisesti kirjabloggaamisesta lienee eniten hyötyä kustannustoimittajan tai kirjallisuuskriitikon töitä tekeville, mutta listaan voi lisätä myös markkinoinnin ja viestinnän parissa työskentelevät henkilöt, verkkotoimittajat, opettajat ja monissa erilaisissa asiantuntijatehtävissä työskentelevät henkilöt. Nykypäivän työelämässä jokainen asiantuntija kun joutuu tai ainakin pitäisi joutua kirjoittamaan ja käsittelemään erilaisia tekstejä eri medioissa. Yhä useammin mediana on verkko, yksinkertaisimmillaan vaikka työpaikan sisäinen tiedotuskanava.
Olen saanut Googlelta lahjakortteja Google AdWords -työkaluun ennenkin, mutta ennen viime syksyä heitin ne aina roskiin. Arvelen lahjakorttien tulleen, koska käytän Googlen Blogger- ja Google Analytics -työkaluja. Syksyllä kumminkin innostuin lahjakorttia kokeilemaan, lahjakortti riitti parin viikon jaksoon, kun hyödynsin päiväkohtaista maksimilaskutusrajaa sopivasti. Meinasin kirjoittaa kokemuksistani jo silloin, mutta se jäi. Tänä keväänä sain toisen lahjakortin ja nyt, kun olen käyttänyt ilmaisjaksoni loppuun, ajattelin jakaa kokemuksiani. Molemmat lahjakortit olivat sadan euron arvoisia, tosin kummallakin kerralla kävi niin, että unohdin klikata mainonnan loppumaan ajoissa ja jouduin pulittamaan muutaman euron ylimääräistä. Nyt lopettaessani mainontaa löysin myös namiskan, jolla voi valmiiksi asettaa kampanjalle päättymispäivän, käytän mahdollisella ensi kerralla sitä. Joten teoriani tekemällä oppimisesta tuli todistetuksi tässäkin. :)
Google AdWordsin käyttöliittymä oli mielestäni pikkuisen sekavampi kuin Google Analyticsin, mutta tarpeeksi kauan kun klikkaili edestakaisin, niin perusasiat hoituivat. Ohjeitahan ei tietenkään jaksa lukea... Ihan ekana piti suunnitella mainos, joka kävikin helposti, eri tekstivaihtoehtoja ja asetteluja pystyi kokeilemaan kätevästi. Google-mainonnan optimoinnista on kirjoitettu oppaita vaikka lampaitten syödä, mutta enpä jaksanut stressata, vaan etenin tässäkin itseohjautuvasti. Kätevää oli sekin, että kun syksyn kampanjan oli merkinnyt syksyllä keskeytetyksi, pystyi keväällä vain aktivoimaan saman kampanjan uudestaan eli pääsi valmiiseen pöytään.
Sitten piti valita avainsanoja, joiden yhteydessä mainokset näkyvät. Mietin kirja-aiheisia hakusanoja ja päätin lisätä joukkoon myös sellaisten kirjailijoiden ja kirjojen nimiä, jotka olivat korkealla Mitä Suomi lukee -myyntilistalla. Jätin pois ne kirjailijat joista olen blogannut, niistähän tulee paljon osumia ihan ilmaiseksi. Keväällä vähän muokkasin ja lisäsin avainsanoja, erinomainen lisä oli niinkin yksinkertainen sana kuin kirjablogi, jota eräs kanssabloggaaja neuvoi käyttämään!
Julkaisisin mielelläni hieman tilastoja, mutta jos olen ymmärtänyt oikein, AdWordsin käyttäjä ei saa julkisesti kertoa tulostensa tehoa tai maksamaansa hintaa per napsautus. Korjatkaa jos olen väärässä.
Tämän verran kai kuitenkin uskaltaa kertoa: erityisen mielenkiintoista oli tutkailla napsautussuhdetta. Tämä tarkoittaa sitä, että jos mainosta näytetään vaikka 100 kertaa ja mainosta klikataan kerran, on mainoksella 1 % napsautussuhde. Google ei ohjeessaan anna suoraan yksiselitteistä tavoitetasoa. Verkkokeskusteluista löytyi erilaisia mielipiteitä. Minun mainokseni käyttömäärät ovat tietenkin niin pienet, että mitään tilastollista relevanssia niillä ei ole, mutta kerronpa kuitenkin että napsautussuhde eri hakusanojen kohdalla vaihteli kiinnostavalla tavalla. Moni hakusana jäi nollille tai alle 0,1 prosenttiin. Jotkut pääsivät kuitenkin yli 5 % napsautussuhteeseen.
No mitä järkeä tässä oli? Ilmaissivulle ei kannata ryhtyä maksamaan mainontaa omasta pussistaan - tai mikä ettei, jos on paljon löysää rahaa ja haluaa kävijöitä blogiinsa vaikka sitten maksamalla. Suhteessa blogini kokonaiskävijämääriin nuo mainoksen kautta tulleet kävijämäärät olivat hyvin pienessä vähemmistössä, mihin toki vaikutti myös tuo asettamani päiväkohtainen laskutuskatto.
Mutta hyödylliseksi harjoitukseksi tätä voi sanoa. Jos joskus työelämässä kysytään, olenko käyttänyt Google AdWordsia, voin vastata että olen. Kokeilukampanjan räpeltäminen ei tietenkään tehnyt minusta eksperttiä, mutta ainakin perusasiat tuli itse testattua käytännössä.
Hakusanamainonta on merkittävä toimiala varsinkin englanninkielisessä maailmassa, mutta kyllä Suomessakin on useita alaan erikoistuneita yrityksiä. Hakusanamarkkinointiin erikoistunut Tulos runttasi asiantuntija-artikkelissaan vuonna 2010 suomalaisen lehtien hakusanamainontaosaamisen. Onkohan tilanne yhtään parantunut? Tuloksen artikkelilistaa kannattaa muutenkin vilkaista, siellä on paljon kiinnostavia aiheita.
Jos taas tarkastelee sitä, oppiiko blogatessa taitoja, joista on hyötyä omassa varsinaisessa ammatissa, on tilanne toinen. Minulla ja monella muulla on kokemuksia siitä, että blogiharrastus on antanut kykyjä ja valmiuksia työelämän tehtäviin. Listaan omalla kohdallani ainakin nämä hyödyt: kirjoitustaidon hioutuminen, oikoluku- ja editointikyvyn kehittyminen, kuvaamisen ja kuvankäsittelyn perusteet, verkkonäkyvyyden keinojen tuntemisen oppiminen, kävijäseurantatyökalujen käyttökokemus, erilaisten sosiaalisen median työkalujen kokeilu ja opettelu ja nyt viimeisimpänä Google-mainostuksen harjoittelu.
Ammatillisesti kirjabloggaamisesta lienee eniten hyötyä kustannustoimittajan tai kirjallisuuskriitikon töitä tekeville, mutta listaan voi lisätä myös markkinoinnin ja viestinnän parissa työskentelevät henkilöt, verkkotoimittajat, opettajat ja monissa erilaisissa asiantuntijatehtävissä työskentelevät henkilöt. Nykypäivän työelämässä jokainen asiantuntija kun joutuu tai ainakin pitäisi joutua kirjoittamaan ja käsittelemään erilaisia tekstejä eri medioissa. Yhä useammin mediana on verkko, yksinkertaisimmillaan vaikka työpaikan sisäinen tiedotuskanava.
Kokeilukampanjani mainos. |
Google AdWordsin käyttöliittymä oli mielestäni pikkuisen sekavampi kuin Google Analyticsin, mutta tarpeeksi kauan kun klikkaili edestakaisin, niin perusasiat hoituivat. Ohjeitahan ei tietenkään jaksa lukea... Ihan ekana piti suunnitella mainos, joka kävikin helposti, eri tekstivaihtoehtoja ja asetteluja pystyi kokeilemaan kätevästi. Google-mainonnan optimoinnista on kirjoitettu oppaita vaikka lampaitten syödä, mutta enpä jaksanut stressata, vaan etenin tässäkin itseohjautuvasti. Kätevää oli sekin, että kun syksyn kampanjan oli merkinnyt syksyllä keskeytetyksi, pystyi keväällä vain aktivoimaan saman kampanjan uudestaan eli pääsi valmiiseen pöytään.
Sitten piti valita avainsanoja, joiden yhteydessä mainokset näkyvät. Mietin kirja-aiheisia hakusanoja ja päätin lisätä joukkoon myös sellaisten kirjailijoiden ja kirjojen nimiä, jotka olivat korkealla Mitä Suomi lukee -myyntilistalla. Jätin pois ne kirjailijat joista olen blogannut, niistähän tulee paljon osumia ihan ilmaiseksi. Keväällä vähän muokkasin ja lisäsin avainsanoja, erinomainen lisä oli niinkin yksinkertainen sana kuin kirjablogi, jota eräs kanssabloggaaja neuvoi käyttämään!
Julkaisisin mielelläni hieman tilastoja, mutta jos olen ymmärtänyt oikein, AdWordsin käyttäjä ei saa julkisesti kertoa tulostensa tehoa tai maksamaansa hintaa per napsautus. Korjatkaa jos olen väärässä.
Tämän verran kai kuitenkin uskaltaa kertoa: erityisen mielenkiintoista oli tutkailla napsautussuhdetta. Tämä tarkoittaa sitä, että jos mainosta näytetään vaikka 100 kertaa ja mainosta klikataan kerran, on mainoksella 1 % napsautussuhde. Google ei ohjeessaan anna suoraan yksiselitteistä tavoitetasoa. Verkkokeskusteluista löytyi erilaisia mielipiteitä. Minun mainokseni käyttömäärät ovat tietenkin niin pienet, että mitään tilastollista relevanssia niillä ei ole, mutta kerronpa kuitenkin että napsautussuhde eri hakusanojen kohdalla vaihteli kiinnostavalla tavalla. Moni hakusana jäi nollille tai alle 0,1 prosenttiin. Jotkut pääsivät kuitenkin yli 5 % napsautussuhteeseen.
No mitä järkeä tässä oli? Ilmaissivulle ei kannata ryhtyä maksamaan mainontaa omasta pussistaan - tai mikä ettei, jos on paljon löysää rahaa ja haluaa kävijöitä blogiinsa vaikka sitten maksamalla. Suhteessa blogini kokonaiskävijämääriin nuo mainoksen kautta tulleet kävijämäärät olivat hyvin pienessä vähemmistössä, mihin toki vaikutti myös tuo asettamani päiväkohtainen laskutuskatto.
Mutta hyödylliseksi harjoitukseksi tätä voi sanoa. Jos joskus työelämässä kysytään, olenko käyttänyt Google AdWordsia, voin vastata että olen. Kokeilukampanjan räpeltäminen ei tietenkään tehnyt minusta eksperttiä, mutta ainakin perusasiat tuli itse testattua käytännössä.
Hakusanamainonta on merkittävä toimiala varsinkin englanninkielisessä maailmassa, mutta kyllä Suomessakin on useita alaan erikoistuneita yrityksiä. Hakusanamarkkinointiin erikoistunut Tulos runttasi asiantuntija-artikkelissaan vuonna 2010 suomalaisen lehtien hakusanamainontaosaamisen. Onkohan tilanne yhtään parantunut? Tuloksen artikkelilistaa kannattaa muutenkin vilkaista, siellä on paljon kiinnostavia aiheita.
Kiinnostavaa luettavaa, kun on itse ihan uusi blogimaailmassa tekijänä ja vielä opettelee perusasioita.
VastaaPoistaPerusasioissa kävijätilastointi on hyvä lisä. :) Voin suositella Google Analyticsin käyttöä, hyvät tilastot ja niitä on tosi mielenkiintoista tutkia!
VastaaPoistaOn hyvä, että kirjoitat tällaisista asioista. Kiitos!
VastaaPoistaKiva kun tykkäsit!
VastaaPoistaAsiaa vielä kommentoimatta: Blogissani on sinulle haaste!
VastaaPoistaKiitos, tulen kurkkimaan!
VastaaPoistaMinäkin sain nyt tuollaisen lahjakortin, ja ajattelin että kokeilen. Kunhan pääsen lomalle asti ja ehdin perehtyä.
VastaaPoistaKiva jos innostuit! :)
VastaaPoista